خندیدن دختر دونالد ترامپ فارغ التحصیل دونالد ترامپ

خندیدن: دختر دونالد ترامپ فارغ التحصیل دونالد ترامپ لس آنجلس زناشویی دانشگاه زندگی آرایش

گت بلاگز بازار خودرو کم کردن تعرفه واردات ماشین بازار را آرام می‌کند؟

موافقان طرح: تعرفه بالا، بازار رقابتی را در کشور از بین برد | منتقدان: مداخله‌ها خلاف روش مرسوم است 

کم کردن تعرفه واردات ماشین بازار را آرام می‌کند؟

کم کردن تعرفه واردات ماشین بازار را آرام می کند؟

عبارات مهم : بازار

موافقان طرح: تعرفه بالا، بازار رقابتی را در کشور از بین برد | منتقدان: مداخله ها خلاف روش مرسوم است

فعالان بازار ماشین معتقدند در صورت تصویب طرح تازه مجلس، تعرفه واردات ماشین به روال گذشته 55 درصد باز می گردد و هر سال به میزان 5 درصد از رقم تعرفه فعلی کاسته و در نهایت تعرفه بر روی 20 درصد فیکس شود.

مریم فکری: «ساماندهی بازار خودرو» این روزها در شرایطی محل بحث دولت و مجلس قرار گرفته که این بازار روزهای آرامی را نمی گذراند. بعد از توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی در تیرماه سال گذشته و در شرایط آمپاس قرار گرفتن واردات ماشین و نیز تلاطم بازار ارز در ماه های اخیر، در حال حاضر روند قیمتی خودروهای وارداتی رو به بالاست و این بازار در رکود عمیقی قرار گرفته هست، به طوری که بنا به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، «علاوه بر این که تقاضا کم هست، ماشین نیز در بازار موجود نیست و در صورتی که کسی در این شرایط ماشین خریداری کند، با بالاترین قیمت به دستش خواهد رسید. به همین علت در شرایط کنونی بیشترین ضرر نصیب مصرف کننده می شود.»

کم کردن تعرفه واردات ماشین بازار را آرام می‌کند؟

آن طور که بررسی ها نشان می دهد، در سال گذشته تعرفه واردات ماشین بین ۱۵ تا ۶۱ درصد نسبت به سال 95 زیاد کردن یافت؛ همین عوض کردن قیمت تعرفه ها و عدم ثبات در این بخش، موجب شد کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طرح دوفوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کند که با استقبال نمایندگان در صحن علنی مجلس مواجه شد.

تعرفه ها به کجا رسید؟

موافقان طرح: تعرفه بالا، بازار رقابتی را در کشور از بین برد | منتقدان: مداخله‌ها خلاف روش مرسوم است 

در حالی نمایندگان به دنبال کم کردن تعرفه های واردات ماشین بودند که دیوان عدالت اداری به عنوان زیرمجموعه قوه قضاییه، دستور داده بود که مصوبه دولت جهت 6 ماه تعلیق شود تا این دیوان، رای نهایی راجع به تعرفه های تازه را اعلام کند. با این حال، بر اساس اعلام گمرک، خودروهای سواری کمتر از ۱۵۰۰ سی سی مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی، خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی مشمول ۷۵ درصد و خودروهای سواری ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی هم مشمول ۹۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی می شدند.

همچنین حقوق ورودی خودروهای هیبرید تا ۱۵۰۰ سی سی حقوق ورودی ۲۵ درصد ارزش گمرکی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی حقوق ورودی ۴۵ درصد ارزش گمرکی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی حقوق ورودی ۶۵ درصد ارزش گمرکی و زیاد از ۲۵۰۰ سی سی، حقوق ورودی ۱۰۰ درصد ارزش گمرکی تعیین شد.

افزایش تعرفه جهت صنعت ماشین چه دستاوردی دارد؟

در این میان، بعضی تحلیلگران اقتصادی، صاحب نظران و کارشناسان بازار ماشین اعتقاد بودند که زیاد کردن تعرفه واردات، دستاوردی جهت صنعت ماشین ندارد. به گفته احمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس، «افزایش تعرفه واردات خودرو، یک طرح ریاضتی است و حاصلی جهت پیشرفت کشور ندارد. بنا به تاکید وی، هر گونه زیاد کردن قیمت که به تورم در جامعه منتهی شود، به طور مستقیم به اقشار پایین جامعه آسیب می رساند.»

کم کردن تعرفه واردات ماشین بازار را آرام می‌کند؟

احمدی تاکید دارد: «ملاک قرار دادن میزان حجم موتور خودروهای وارداتی جهت تنظیم تعرفه واردات، یک اشتباه هست. این واکنش‌ها یعنی ما هنوز به تولید نگاهی سنتی داریم؛ دریغ که مفهوم تولید عوض کردن کرده است.»

امیر حسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده ماشین دانشگاه علم و صنعت نیز اعتقاد است: «لزوما تعرفه واردات به معنای حمایت از تولید داخل نیست. جهت سرمایه گذاری باید فضای امن ایجاد کرد؛ نه این که تعرفه زیاد کردن یابد. در حال حاضر صنعت خودروسازی و قطعه سازی حدود پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد که در شرایط فعلی، اعتماد خارجی ها به آسانی جلب نمی شود.»

موافقان طرح: تعرفه بالا، بازار رقابتی را در کشور از بین برد | منتقدان: مداخله‌ها خلاف روش مرسوم است 

وقتی تعرفه بی نهایت شد

اما در شرایطی این انتقادات به نحوه تعرفه گذاری روی خودروهای وارداتی وجود دارد که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد آنچه باعث ممنوعیت و سپس اعمال تعرفه جهت واردات ماشین شد، با تصمیم وزیر پیشین صنعت،معدن و تجارت صورت گرفته است.

کم کردن تعرفه واردات ماشین بازار را آرام می‌کند؟

وی اعتقاد است: «تصمیم توقف واردات خودر در تیرماه سال 96 و قبل از تشکیل دولت دوازدهم -زمانی که من مسوولیتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشتم- گرفته شده است است.این تصمیم را وزیر وقت، برمبنای اختیارات قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته است و به این ترتیب ثبت سفارش ماشین به عنوان یکی از ابزارهایی که می توان به وسیله آن واردات را مدیریت کرد و از اختیارات خود می دانسته، را اجرایی كرده است.»

به گفته شریعتمداری، «همزمان با این تصمیم، پیشنهادی را وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، جناب آقای نعمت زاده در دولت مطرح کرد که برپایه این پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم داشته که واردات ماشین را در برابر صادرات ماشین و قطعات منفصله ماشین آزاد کند. این پیشنهاد در دولت رد و مجدد به كمسیون ارجاع شد، ولی ممنوعیت باقی ماند که تبعات خود را در افرایش جدى قیمت خودروهاى خارجى موجود در كشور و هم موجود در گمركات یا در راه بر اساس ثبت سفارش هاى قانونى انجام شده است پیش از اعمال ممنوعیت به وجود آورد وتا دولت دوازدهم راجع به آن تصمیمى اتخاذ نشد.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: «بر این اساس، آنچه اتفاق افتاد، یعنى ایجاد ممنوعیت بر واردات ماشین به معناى اعمال تعرفه بی نهایت بود.»

طرح مجلس چه می گوید؟

در این شرایط، نمایندگان مجلس به تازگی یک فوریت طرح «ساماندهی بازار خودرو» را به تصویب رساندند، طرحی که ضمن توجه نسبی به ارتقای کیفی خودروهای داخلی، بر کم کردن تعرفه واردات ماشین به کشور تاکید دارد. با توجه به یک فوریتی بودن طرح موردنظر، این طرح باید نهایتا طی 40 روز آینده، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شود.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و از طراحان مهم این طرح با اشاره به واردات قطعات خودروی خارجی به اسم حمایت از کالای ایرانی، انحصار و حمایت های رانتی از خودروسازی، بی کیفیتی و غیر ایمن بودن بعضی خودروهای داخلی و فقدان نظارت بر قیمت گذاری را بااهمیت ترین دلایل موارد مدنظر نمایندگان جهت تصویب طرح می داند.

به گفته وی، «در حال حاضر میزان تعرفه 45 تا 95 درصد عنوان می شود؛ این در حالی است که در کنار سایر عوارض آینده نگری شده است از سوی دولت، مصرف کننده ناگزیر به پرداخت رقمی بیش از 120 درصد است که این امر بازار رقابتی را در کشور از بین برده است.»

هرچند مجلس شورای اسلامی در ادوار متفاوت شاهد مصوبات مربوط به صنعت و بازار ماشین بوده، با این حال طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو، از سه جهت با موارد قبلی متفاوت هست. تفاوت اول این جاست که نمایندگان به نوعی جهت نخستین بار در حمایت از واردات ماشین وارد عمل شده است و به دنبال تصویب قوانین مربوطه هستند. دیگر تفاوت مهم این جاست که مجلس شورای اسلامی بحث حمایت از واردات ماشین را در کنار ارتقای کیفی خودروسازی کشور مطرح کرده است.

اگر نگاهی به طرح های پیشین مجلس در حوزه صنعت و بازار خودروی کشور بیندازیم، متوجه می شویم زیاد آنها در قالب تحقیق و تفحص مصوب شده است اند، هرچند در مواردی شاهد تصویب قوانین مربوط به حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین یا ارتقای کیفی خودروها نیز بوده ایم.

در متن این طرح آمده است كه جهت ساماندهی واردات ماشین و تعیین حقوق ورودی موثر با نشانه دستیابی به زیاد کردن مسابقه پذیری و كیفیت خودروهای تولید داخل، زیاد کردن استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، كاهش آلایندگی، كاهش مصرف سوخت و مدیریت بر واردات و بازار خودرو، دولت مكلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلكانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی ۵۵ درصد ظرف مدت سه ماه بعد از ابلاغ این قانون تعیین كند. به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است جهت زیاد کردن مسابقه پذیری خودروهای تولید داخل به گونه ای برنامه ریزی كند كه حقوق ورودی خودروهای سواری از سال ۱۳۹۷ به صورت تدریجی و با میانگین هر سال ۵ درصد تا ۱۰ درصد كاهش یابد تا در سال نهایی سند چشم انداز بیست ساله (۱۴۰۴ هجری شمسی) میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداكثر به ۲۰ درصد برسد.

روند کم کردن تعرفه واردات ماشین شروع شد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان ماشین در تصویر العمل به این مصوبه مجلس عنوان کرد: «مجلس به دنبال این است که تعرفه به روال گذشته 55 درصد بازگردد و هر سال به میزان 5 درصد از رقم تعرفه فعلی کاسته و در نهایت تعرفه بر روی 20 درصد فیکس شود.»

به گفته وی، «در این طرح آینده نگری شده است که میزان تعرفه با احتساب عوامل غیرتعرفه ای در نهایت به 75 درصد در افق چشم انداز برسد. این در حالی است که هم اکنون مواردی همچون عوارض حقوق ورودی، شماره گذاری و مواردی از این دست در مجموع میزان تعرفه را به بیش از 140 درصد می رساند.»

رادفر متذکر شد: «براساس جمع بندی مجلس تا آخر سال آخر این میزان تعرفه با احتساب موارد تعرفه ای و غیر تعرفه ای به 45 درصد خواهد رسید و دولت اجازه دریافت موارد دیگری را نخواهد داشت که به نظر می رسد این امر با درنظر گرفتن اهداف سند چشم انداز و قانون تجمیع عوارض درآمدی که جهت یک ماشین مطرح می شود، خواهد بود.»

دادفر با بیان این که در حال حاضر 18 مورد علاوه بر تعرفه در قیمت تمام شده است ماشین تاثیرگذار هست، یادآور شد: «با تصویب این طرح، مجلس قادر به پیگیری شفافیت در درآمدهای دولت نیز خواهد بود، در عین حال نیز مردم این امکان را خواهند داشت که با قیمت مناسب ضمن حفظ فاصله با تولید داخلی، ماشین را با کبفیت مناسب خریداری کنند ضمن آن که فاصله با تولید داخل نیز حفظ شده است و قیمت ها معقول خواهد شد.»

نقد تصمیم مجلسی ها

با این حال بعضی از کارشناسان در نقد تصمیم اخیر مجلسی ها جهت دخالت در تصمیم گیری تعرفه ای دولت، تاکید دارند «این مداخله ها خلاف روش مرسوم كشور است و قیمت گذاری باید به بازار واگذار و بازار تعیین كننده باشد.»

به باور آنها، «این كه مجلس بخواهد در هر امری دخالت كند، جایز نیست. ظاهرا شاهد نوآوری جدیدی در وظایف مجلسی ها هستیم و مجلسی ها با وجود مسایل مهمی كه باید آنها را بررسی كنند وارد حوزه هایی می شوند كه می توانند ازطریق كمیسیون اقتصادی مجلس یا نهایتا از تذكر به وزرا و دولت آنها را برطرف و رجوع كنند.»

خبرانلاین

واژه های کلیدی: بازار | تجارت | خودرو | ماشین | واردات | وارداتی | قیمت خودرو | خودروهای داخلی | خودروهای وارداتی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz